RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Mata Pelajaran
: ASAS ULUM
SYARIAH (Ibadah)
Tajuk
: Rukun
Solat
Tarikh
: 3.5.2012
Masa
: 11.00-12.00 tengahari
Kelas
: Tahun 4S
Bilangan
Pelajar
: 34 orang murid
Hasil
Pembelajaran
: Di akhir pembelajaran, pelajar dapat :
1) Menyenaraikan rukun solat
2) Membahagikan rukun solat kepada 3
bahagian
3) Melakukan amali tunjuk cara solat
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
:
i) set induksi
ii) aktiviti : penerangan - penggunaan alat bantu -
pengukuhan (lembaran
kerja) / penilaian
iii) penutup : kesimpulan dan rumusan isi kandungan pelajaran
Pengetahuan Sedia Ada
: Murid-murid biasa mengerjakan
solat
KBKK
: Menjana idea, menghuraikan, mengkategorikan, memahami
dan
mengingat
Penerapan
ilmu
: Beriman kepada Allah
Penerapan
Nilai
: Bersyukur dan bertaqwa
Bahan Bantu Mengajar
: 1) Carta
2)
Papan putih
3)
Buku teks
4)
Edaran lembaran kerja
Langkah / Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti
|
Catatan
|
|
Guru
|
Murid
|
|||
Langkah 1:
Set
Induksi
(5
minit)
|
*Penyoalan
*Tajuk pembelajaran:
“Rukun Solat”
|
Guru menjawabi salam murid. Guru
meminta murid-murid membaca doa.
Guru mengajukan beberapa soalan
kepada murid
Bersoal
jawab mengenai Rukun Solat
Mengaitkan
jawapan murid dengan tajuk yang akan dipelajari melalui soal jawab.
|
Murid
memberi salam kepada guru dan membaca doa beramai-ramai.
Menjawab
pertanyaan guru, mendengar penjelasan guru
|
KBKK:
Menjana
idea
NILAI:
Bersyukur
dan taqwa
- Berani mencuba
- Berminat
- Beri perhatian
|
Langkah 2: Penstrukturan
Idea
(10
minit)
|
RUKUN SOLAT:
*
Rukun Qalbi
*Rukun
Qauli
*Rukun
Fikli
|
Menayangkan
Carta Rukun Solat dan bahagiannya
Menerangkan
isi pelajaran secara terperinci serta bersoal jawab.
Menunjuk
cara secara amali dalam rukun solat
|
Mendengar
penerangan guru
Mendengar dan menjawab pertanyaan
dari guru. .
|
KBKK:
Menjana
idea
NILAI:
Bersyukur
dan taqwa
- tekun
BBM:
Carta Manila kad
|
Langkah 3:
Aplikasi
Idea
(10
minit)
|
AKTIVITI
* Amali
*Membuat pengukuhan
|
Meminta
murid mendemonstrasikan cara
Duduk
antara dua sujud
Menerangkan
cara duduk antara sujud yang betul
Mengimbas
kembali perkara rukun rukun solat
|
Murid
melakukan cara duduk antara dua sujud yang betul
sambil diperhatikan oleh murid lain.
|
Kaedah
:
- Tunjuk cara
NILAI:
Bersyukur dan bertaqwa
- Patuh
BBM:
Carta
Manila kad
|
Langkah 4:
Penilaian
(10
minit)
|
LATIHAN DALAM KELAS
*
Latihan Bertulis
*
Pengertian Solat dan Rukun Solat
|
Mengedarkan
soalan latihan kepada pelajar dan meminta murid menjawabnya.
Guru
memantau murid membuat latihan
|
Menjawab
soalan latihan yang diberi dan menyiapkannya secara individu.
Murid
membuat latihan
.
|
KBKK:
Menjana
idea
Mengaplikasi
idea
NILAI:
Bersyukur
dan taqwa
-Bekerjasama
BBM:
Lembaran
Kerja
|
Langkah 5:
Penutup
(5
minit)
|
RUMUSAN TAJUK:
* Nasyid Solat lima Waktu
*Kepentingan dan kewajiban solat
|
Membuat
rumusan terakhir berdasarkan tajuk dan aktiviti yang dijalankan.
Mengingatkan
murid tentang kewajiban solat
Meminta
murid bangun untuk mengucapkan terima kasih sebelum kelas berakhir
|
Memberikan
pelbagai respon kepada guru.
Mendengar dan member tumpuan
kepada guru .
Murid
mengucapkan terima kasih kepada
Guru
beramai-ramai
|
KBKK:
Menjana
idea
NILAI:
Bersyukur
dan taqwa
BBM:
Papan
putih
Marker
pen
|
KEKUATAN
Kekuatan yang dapat dikesan dalam
menjalankan tugasan mikro pengajaran ialah kawalan kelas yang baik. Kesediaan
murid untuk belajar melicinkan suasana p&p sterusnya membantu pemahaman
murid terhadap apa yang disampaikan oleh guru. Selain itu, tumpuan murid dan
komitmen yang diberikan oleh murid-murid melancarkan rakaman pengajaran ini
KELEMAHAN
Kelemahan dan kekurangan yang
dikenalpasti dalam pelaksanaan tugasan mikro pengajaran ialah sifat gementar
yang saya rasa kerana berhadapan dengan kamera ,ini membuat sesi
pengajaran sering tersekat-sekat dan gugup.Begitu juga dengan masalah
teknikal semasa rakaman terdapat gangguan suara murid serta gambar yang
bergoyang kerana rakaman sesi pengajaran ini dilakukan oleh murid.
No comments:
Post a Comment